قفل سوئیس منابع انگیزه اخبار حوادث

قفل: سوئیس منابع انگیزه اخبار حوادث

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری آیا «به وقت خماری» در گیشه شکست خورد؟

کمدی اجتماعی «به وقت خماری»، بروزترین تجربه محمدحسین لطیفی در سینماست، کارگردان پرکاری که در ماه رمضان، «سر دلبران» و هم اکنون، «شبی با عبدی» را روی آنتن تلویزی

آیا «به وقت خماری» در گیشه شکست خورد؟

آیا «به وقت خماری» در گیشه شکست خورد؟

عبارات مهم : سینمایی

کمدی اجتماعی «به وقت خماری»، بروزترین تجربه محمدحسین لطیفی در سینماست، کارگردان پرکاری که در ماه رمضان، «سر دلبران» و هم اکنون، «شبی با عبدی» را روی آنتن تلویزیون داشته و دارد. لطیفی سه سال پیش با فیلم ناموفق «اسب سفید پادشاه» در سینماها حضور یافت و از آن وقت تا به حال، فعالیت هایش را در تلویزیون پیگیری می کند. ایراد بزرگ «به وقت خماری» نیز بی ارتباط با این فعالیت ها نیست. با این که لطیفی تا قبل از این فیلم، هشت فیلم را در سینما کارگردانی کرده هست، ولی فیلم آخر او، زیاد از آن که یک اثر سینمایی باشد، یک فیلم تلویزیونی هست؛ تله فیلمی پربازیگر و سرگرم کننده.

«به وقت خماری» از لحاظ قصه، اوضاع خوبی دارد. فیلم نامه، نسبتاً پر از اتفاق نوشته شده است است و ریتم تندی نیز دارد. موتور فیلم در همان دقایق ابتدایی روشن می شود بنابراین نیازی به انتظار زیاد جهت معرفی شخصیت ها و روابط قصه نیست. با این حال گره مهم فیلم، کمی دیر اتفاق می افتد و بخش های اول فیلم، طولانی از آب درآمده هست. فضای حاکم بر فیلم، عصبی است ولی این عصبی بودن، زیاد از جنس سریال «دودکش» ساخته همین فیلم ساز است تا اثری مانند «عصبانی نیستم!» . به همین علت دیالوگ ها و اکت های شخصیت ها که پر از تنش نوشته شده، مناسب یک فیلم کمدی از آب درآمده و در جای خود نشسته است.

«به وقت خماری» شخصیت پردازی استانداردی دارد. اگر به دغدغه ها و روابط آدم های قصه این فیلم دقت کنیم، آن ها را به آسانی می توانیم در نزدیکی خود بیابیم. توصیه منفی در این میان، شخصیت «قندی» با بازی هومن برق نورد است که عملاً همان شخصیت «فیروز» را در سریال «دودکش» این جا هم تکرار کرده است.

نکته دیگر راجع به قصه فیلم، شوخی های جنسی آن است که اگرچه در سینمای کمدی ما طبیعی شده است ولی به هر حال از محمدحسین لطیفی انتظار نمی رود؛ کسی که کمتر از دو ماه پیش، «سر دلبران» را با عنوان حضور روحانیت در جامعه، روی آنتن تلویزیون داشته هست. ذکر این توصیه جای تأسف دارد ولی باید گفت اگرچه بعضی شوخی های «به وقت خماری»، زیبنده نیست ولی هنگامی که به دیگر کمدی های روی پرده نگاهی می اندازیم، می فهمیم اوضاع «به وقت خماری» خیلی هم بد نیست.

«به وقت خماری» در عین سرگرم کنندگی، از یک مسئله بزرگ زحمت می برد؛ مسئله ای که به خودی خود، عیب محسوب نمی شود ولی با توجه به سلیقه مخاطب سینماروی ایرانی، در فروش گیشه آن به شدت مؤثر هست. ترکیب بازیگران «به وقت خماری» کاملاً تلویزیونی است و به هیچ عنوان، مناسب یک فیلم سینمایی نیست؛ نکته ای که به نظر می رسد مهم ترین علت گیشه ضعیف فیلم هم باشد.

مهدی فخیم زاده، هومن برق نورد، مجید یاسر، شهره لرستانی، ابوالفضل پورعرب و پوریا پورسرخ، ترکیبی نیست که بتواند مخاطبان را به سالن سینما بکشاند. عوامل «به وقت خماری» همچنین از ترفندهای تبلیغاتی خوبی بهره نمی برند و حتی از راهکارهای معمولی مانند اکران مردمی نیز استفاده نمی کنند.

«به وقت خماری» اگرچه اثری کاملاً سرگرم کننده هست، ولی زبان سینمایی خوبی ندارد. مضاف بر آن چه در این نوشتار با عنوان غیبت چهره های سینمایی و همچنین وقت نامناسب گره افکنی در قصه نوشتیم، دیالوگ های فراوان «به وقت خماری»، این فیلم را از یک اثر سینمایی، به یک فیلم تلویزیونی تبدیل کرده است.

به علاوه فیلم در دقایق پایانی، زبان تصویری خود را از دست می دهد و خبر اخلاقی اش را به صورت مخاطب می کوبد. با این اوصاف، شاید اگر محمدحسین لطیفی، ۳دقیقه نهایی فیلمش را از بین بردن می کرد، به نتیجه بهتری می رسید. اگر این نکات منفی را حاصل آخر یافتن دوران اوج فیلم ساز باسابقه مان ندانیم، ممکن است عارضه سال ها کار در تلویزیون باشد. به هر حال از خالق «روز سوم» انتظارها بیش از این است.

آیا «به وقت خماری» در گیشه شکست خورد؟

واژه های کلیدی: سینمایی | تلویزیون | تلویزیون | محمدحسین لطیفی | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs